Creatieve opdracht

Muziek voor Post voor mevrouw Bromley

Om deze creatieve opdracht te maken heb ik mij ingebeeld dat het boek Post voor mevrouw Bromley verfilmd zou worden en dat ik de muziek voor de film zou moeten kiezen.
Het eerste dat mij door het hoofd schoot, was de muziek voor de miniserie Parade’s End. Het verhaal van deze serie speelt zich ook af tijdens de Eerste Wereldoorlog, al is het oorlogsgebeuren zelf er eerder op de achtergrond en gaat het vooral over menselijke relaties. In Post voor mevrouw Bromley worden ook weinig vechtscènes beschreven, en daarom vond ik heroïsche oorlogsmuziek minder passen; eerder ingetogen muziek sluit veel beter aan bij de algemene sfeer van het boek. Ook vind ik dat de muziek niet mag overheersen, ze moet de kijker (of lezer) alleen in de juiste sfeer brengen. Als je de soundtrack afspeelt mag je niet denken ‘dat is filmmuziek’, de muziek moet je alleen in de sfeer van de oorlog brengen of gevoelens oproepen die horen bij een bepaalde scène. 
Het merendeel van de muziekstukken die ik heb uitgekozen heeft een uitgebreide strijkersbezetting. Vioolklanken wekken dan ook vaak een droefgeestige stemming op, het perfecte gevoel bij een oorlog. De meeste composities van mijn lijst staan in een kleine toonaard, omdat muziek in die toonaard meestal droevig klinkt. 

Dirk Brossé
            Groby
            Battle
            Young Valentine
            Christopher is Ruined (uit Parade’s End)






Dit zijn vier stukjes uit de soundtrack van Parade’s End. Ze passen goed bij eerste deel van het boek, wanneer John nog in Londen is. Hij is daar niet zo gelukkig: zijn liefde voor Mary wordt niet beantwoord en hij wordt constant onder druk gezet om deel te nemen aan een oorlog die hij verafschuwt. De muziek van deze vier stukjes geeft goed Johns algemene ontevredenheid weer.

Dario Marianelli
           The Half-Killed (uit Atonement)



Ik vind dat deze muziek past bij het moment waarop John verneemt dat zijn vriend William Dunn zelfmoord heeft gepleegd. Dit is een grote slag voor John. William was zijn vertrouweling, alleen met hem kon hij zijn ideeën over de oorlog delen. John keek op naar William omdat die altijd deed wat hij zelf wou en nooit toegaf aan de druk en verwachtingen van zijn omgeving. Maar nu hij een einde aan zijn leven heeft gemaakt en dus bezweken is onder deze druk, voelt John zich alleen op de wereld. Daarom past deze dramatische muziek goed bij dit fragment. John staat voor een zware keuze: doen wat de mensen van hem verlangen en zich aansluiten bij het leger, of de oorlogspropaganda trotseren door zijn eigen weg te gaan en verder te studeren.

Beethoven
           String Quartet No. 14 in C-sharp minor, Op. 131



Deze compositie van Beethoven mag voor mij te horen zijn op het moment dat John zijn vader dood aantreft aan tafel. Het is een zeer treurige melodie, het fragment in het boek is dan ook zeer aangrijpend. De melodie is doordringend, net zoals het besef van John dat zijn vader zelfmoord heeft gepleegd en hem zo moedwillig alleen heeft achtergelaten. Hij is zo aangeslagen dat hij zich in een roes aanmeldt bij het leger en het een troostende gedachte vindt dat hij toch weldra zal sneuvelen.

Alexandre Desplat
            Some things you never forget (uit The Curious Case Of Benjamin Button)



Deze muziek werd gecomponeerd door de bekende Franse filmcomponist Alexandre Desplat. Ik vind dat deze melodie past bij het begin van het tweede boek, wanneer John aan de reling van het schip staat dat hem naar Frankrijk zal brengen en hij een laatste blik werpt op de kustlijn van het 'veilige' Engeland.
Je kan het ruisen van de wind op het deinende schip bijna horen door de partij van de violen. Deze strijkers brengen je ook in een neerslachtige stemming, zoals John zich op dat moment ook moet voelen.

Ralph Vaughan Williams:
           The Lark Ascending



Ralph Vaughan Williams schreef dit muzikaal werk in 1914, het jaar van het uitbreken van de ‘Groote Oorlog’. Ik vind dat je in dit lied hoort dat de componist nostalgisch terugblikt op het mooie, rustige Engelse plattelandsleven en tegelijk vreest voor het lot van de soldaten die naar Frankrijk vertrekken.
Deze muziek past bij de scène wanneer John en luitenant Ashwell ronddwalen in het bos van Souchez en luitenant Ashwell de zeldzame Vinca minor vindt die zich tot hun afgrijzen geworteld heeft in het ontbindend skelet van een gesneuvelde soldaat. Dit werk van de bekende Britse componist heeft een droevige toon met een onderliggende spanning en is daarom perfect voor deze scène. Je voelt met deze muziek dat er iets onheilspellends aan het aankomen is.

Stephen McKeon        
             Denouement uit Third Girl (Poirot)



Wanneer je naar deze muziek luistert, word je in een spookachtige, enge sfeer gebracht. De spanning wordt opgebouwd door de partij van de strijkers. De muziek geeft je een onheilspellend en duister gevoel. Dit past perfect bij de scène waarbij John voor het eerst het niemandsland moet oversteken. Hij kan elk moment worden beschoten door de vijand, hij moet de lijken en de vele kuilen van de bombardementen ontwijken en hij weet niet wat hem te wachten staat aan de andere kant van het slagveld.

Emilio Kauderer     
               The Doubt (uit El Secreto De Sus Ojos)



Wat later komt Jimmy Parker op een bijzonder tragische manier om het leven: bij het oppakken van een Duitse punthelm ontploft de granaat die eraan was vastgemaakt. Omdat het artilleriegeschut van de Duitsers herbegint, moeten de soldaten dan nog vluchten en Jimmy achterlaten. De neerslachitgheid van de hele sectie na deze zware klap kan je ook in de muziek van The Doubt horen.

Dirk Brossé              
              Lost In The Fog 
              Impending War (uit Parade’s End)





Deze filmmuziek van Parade’s End wekt de sfeer op van de oorlog, van het leven in de loopgraven. De violen schetsen een dramatisch landschap van lijken verspreid over de modderige ondergrond. Ook de droevige ondertoon van de soundtrack past bij een oorlogsverhaal.

Dario Marianelli        
                The Cottage on the Beach (uit Atonement)



Deze compositie past bij het ogenblik waarop John verneemt dat Mary zich verloofd heeft met George Nickless. John is volledig verbijsterd, zijn wereld stort in, hij kan het nauwelijks geloven. Ik vind dat bij deze scène geen dramatische muziek past, maar juist een ingetogen melodie. Het besef van de verloving van Mary dringt langzaam tot hem door, net zoals het besef dat hij zich totaal vergist had in de vermeende wederzijdse gevoelens van zijn liefde voor Mary.

Christopher Gunning     
                Main Theme (uit The Hollow (Poirot))



De volgende dag worden de barakken waarin ze in Dainville gelegerd zijn, gebombardeerd. Meerdere gebouwen worden verwoest en er vallen verschillende doden, onder andere Walter Simkins. De muziek geeft een gevoel van berustende wanhoop weer en past daarom goed bij deze scène.

Emilio Kauderer     
                Suspicious photo (uit El secreto de sus ojos)



Deze muziek kan bij het fragment in het boek waarin John in de trein zit op weg naar Poperinge. Hij kijkt uit het raam en ziet het landschap voorbijsnellen en hij denkt ondertussen aan alles wat hij al heeft meegemaakt. Zijn herinneringen zijn niet vrolijk (Martin is dood, zijn vader is dood, William is dood, Mary is verloofd,…) en de muziek brengt je dan ook in een droefgeestige stemming.

Ralph Vaughan Williams               
                A London Symphony



Van deze compositie vindt ik dat vooral de eerste paar minuten van het stuk passen bij het deel in het boek waarin John erachter komt hoe Martin aan zijn einde is gekomen. In dit muziekstuk voel ik nog meer het verdriet dan in The Lark Ascending van dezelfde componist. Het is een erg meeslepende melodie en daarom gepast voor deze belangrijke scène in het boek. Ze begint wanneer John in Poperinge wordt tegengehouden door Jack Cunningham op zijn motor. Op dit moment mag de muziek invallen en dan langzaam opbouwen tot John achter de waarheid van de dood van Martin komt.

Emilio Kauderer       
                 The Train Leaves (uit El Secreto De Sus Ojos)



Deze muziek moet voor mij op het einde van de film/boek komen. John keert terug naar huis en is opgelucht dat hij nog in leven is. Hij zal mevrouw Bromley en haar dochters weerzien. De muziek geeft een opgelucht gevoel, maar heeft ook een droevige ondertoon. John heeft immers veel kameraden verloren in de strijd en er wacht hem nog de zware taak mevrouw Bromley van Martins dood in te lichten. John is blij om terug thuis te zijn, maar zal zijn gestorven kameraden nooit vergeten.


Nele Troosters, 5G