Muziek voor Post voor mevrouw Bromley
Om deze creatieve opdracht te maken heb ik mij
ingebeeld dat het boek Post voor mevrouw
Bromley verfilmd zou worden en dat ik de muziek voor de film zou moeten
kiezen.
Het eerste dat mij door het hoofd schoot, was de muziek voor
de miniserie Parade’s End. Het verhaal
van deze serie speelt zich ook af tijdens de Eerste Wereldoorlog, al is het
oorlogsgebeuren zelf er eerder op de achtergrond en gaat het vooral over
menselijke relaties. In Post voor mevrouw Bromley worden ook weinig vechtscènes
beschreven, en daarom vond ik heroïsche oorlogsmuziek minder passen; eerder
ingetogen muziek sluit veel beter aan bij de algemene sfeer van het boek. Ook vind
ik dat de muziek niet mag overheersen, ze moet de kijker (of lezer) alleen in
de juiste sfeer brengen. Als je de soundtrack afspeelt mag je niet denken ‘dat is filmmuziek’, de muziek moet je alleen in de sfeer van de oorlog brengen of gevoelens oproepen die horen bij een bepaalde scène.
Het merendeel van de muziekstukken die ik heb uitgekozen heeft een uitgebreide strijkersbezetting. Vioolklanken wekken dan ook vaak een droefgeestige stemming op, het perfecte gevoel bij een oorlog. De meeste composities van mijn lijst staan in een kleine toonaard, omdat muziek in die toonaard meestal droevig klinkt.
Het merendeel van de muziekstukken die ik heb uitgekozen heeft een uitgebreide strijkersbezetting. Vioolklanken wekken dan ook vaak een droefgeestige stemming op, het perfecte gevoel bij een oorlog. De meeste composities van mijn lijst staan in een kleine toonaard, omdat muziek in die toonaard meestal droevig klinkt.
Dirk Brossé
Groby
Battle
Young Valentine
Christopher is Ruined (uit Parade’s End)
Dit zijn vier stukjes uit de soundtrack van Parade’s End. Ze passen goed bij eerste
deel van het boek, wanneer John nog in Londen is. Hij is daar niet zo gelukkig:
zijn liefde voor Mary wordt niet beantwoord en hij wordt constant onder druk
gezet om deel te nemen aan een oorlog die hij verafschuwt. De muziek van deze
vier stukjes geeft goed Johns algemene ontevredenheid weer.
Dario Marianelli
The Half-Killed (uit Atonement)
Ik vind dat deze
muziek past bij het moment waarop John verneemt dat zijn vriend William Dunn zelfmoord
heeft gepleegd. Dit is een grote slag voor John. William was zijn vertrouweling,
alleen met hem kon hij zijn ideeën over de oorlog delen. John keek op naar
William omdat die altijd deed wat hij zelf wou en nooit toegaf aan de druk en
verwachtingen van zijn omgeving. Maar nu hij een einde aan zijn leven heeft
gemaakt en dus bezweken is onder deze druk, voelt John zich alleen op de
wereld. Daarom past deze dramatische muziek goed bij dit fragment. John staat
voor een zware keuze: doen wat de mensen van hem verlangen en zich aansluiten
bij het leger, of de oorlogspropaganda trotseren door zijn eigen weg te gaan en
verder te studeren.
Beethoven
String Quartet No. 14 in C-sharp minor, Op. 131
Deze compositie van Beethoven mag voor mij te
horen zijn op het moment dat John zijn vader dood aantreft aan tafel. Het is
een zeer treurige melodie, het fragment in het boek is dan ook zeer
aangrijpend. De melodie is doordringend, net zoals het besef van John dat zijn
vader zelfmoord heeft gepleegd en hem zo moedwillig alleen heeft achtergelaten.
Hij is zo aangeslagen dat hij zich in een roes aanmeldt bij het leger en het een troostende
gedachte vindt dat hij toch weldra zal sneuvelen.
Alexandre Desplat
Some things you never forget (uit The Curious
Case Of Benjamin Button)
Deze muziek werd gecomponeerd door de bekende
Franse filmcomponist Alexandre Desplat. Ik vind dat deze melodie past bij het
begin van het tweede boek, wanneer John aan de reling van het schip staat dat
hem naar Frankrijk zal brengen en hij een laatste blik werpt op de kustlijn van
het 'veilige' Engeland.
Je kan het ruisen van de wind op het deinende
schip bijna horen door de partij van de violen. Deze strijkers brengen je ook
in een neerslachtige stemming, zoals John zich op dat moment ook moet voelen.
Ralph Vaughan Williams:
The Lark Ascending
Ralph Vaughan Williams schreef dit muzikaal
werk in 1914, het jaar van het uitbreken van de ‘Groote Oorlog’. Ik vind dat je
in dit lied hoort dat de componist nostalgisch terugblikt op het mooie,
rustige Engelse plattelandsleven en tegelijk vreest voor het lot van de
soldaten die naar Frankrijk vertrekken.
Deze muziek past bij de scène wanneer John en luitenant Ashwell ronddwalen in het bos van Souchez en luitenant Ashwell de
zeldzame Vinca minor vindt die zich
tot hun afgrijzen geworteld heeft in het ontbindend skelet van een gesneuvelde soldaat.
Dit werk van de bekende Britse componist heeft een droevige toon met een
onderliggende spanning en is daarom perfect voor deze scène. Je voelt met deze
muziek dat er iets onheilspellends aan het aankomen is.
Stephen McKeon
Denouement uit Third Girl (Poirot)
Wanneer je naar
deze muziek luistert, word je in een spookachtige, enge sfeer gebracht. De
spanning wordt opgebouwd door de partij van de strijkers. De muziek geeft je een
onheilspellend en duister gevoel. Dit past perfect bij de scène waarbij John
voor het eerst het niemandsland moet oversteken. Hij kan elk moment worden beschoten
door de vijand, hij moet de lijken en de vele kuilen van de bombardementen ontwijken en hij weet niet wat hem te wachten staat aan de andere kant van het slagveld.
Emilio Kauderer
The Doubt (uit El Secreto De Sus Ojos)
Wat later komt
Jimmy Parker op een bijzonder tragische manier om het leven: bij het oppakken
van een Duitse punthelm ontploft de granaat die eraan was vastgemaakt. Omdat het
artilleriegeschut van de Duitsers herbegint, moeten de soldaten dan nog
vluchten en Jimmy achterlaten. De neerslachitgheid van de hele sectie na deze
zware klap kan je ook in de muziek van The Doubt horen.
Dirk Brossé
Lost In The Fog
Impending
War (uit Parade’s End)
Deze filmmuziek van Parade’s End wekt de sfeer
op van de oorlog, van het leven in de loopgraven. De violen schetsen een
dramatisch landschap van lijken verspreid over de modderige ondergrond. Ook de
droevige ondertoon van de soundtrack past bij een oorlogsverhaal.
Dario Marianelli
The Cottage on the Beach (uit Atonement)
Deze compositie
past bij het ogenblik waarop John verneemt dat Mary zich verloofd heeft met
George Nickless. John is volledig verbijsterd, zijn wereld stort in, hij kan
het nauwelijks geloven. Ik vind dat bij deze scène geen dramatische muziek
past, maar juist een ingetogen melodie. Het besef van de verloving van Mary
dringt langzaam tot hem door, net zoals het besef dat hij zich totaal vergist had in
de vermeende wederzijdse gevoelens van zijn liefde voor Mary.
Christopher Gunning
Main Theme (uit The Hollow (Poirot))
De volgende dag
worden de barakken waarin ze in Dainville gelegerd zijn, gebombardeerd. Meerdere
gebouwen worden verwoest en er vallen verschillende doden, onder andere Walter
Simkins. De muziek geeft een gevoel van berustende wanhoop weer en past daarom
goed bij deze scène.
Emilio Kauderer
Suspicious
photo (uit El secreto de sus ojos)
Deze muziek kan bij het fragment in het boek waarin John in de trein zit op weg naar Poperinge.
Hij kijkt uit het raam en ziet het landschap voorbijsnellen en hij denkt
ondertussen aan alles wat hij al heeft meegemaakt. Zijn herinneringen zijn niet
vrolijk (Martin is dood, zijn vader is dood, William is dood, Mary is
verloofd,…) en de muziek brengt je dan ook in een droefgeestige stemming.
Ralph Vaughan Williams
A London Symphony
Van deze compositie vindt ik dat vooral de
eerste paar minuten van het stuk passen bij het deel in het boek waarin John
erachter komt hoe Martin aan zijn einde is gekomen. In dit muziekstuk voel ik
nog meer het verdriet dan in The Lark
Ascending van dezelfde componist. Het is een erg meeslepende melodie en
daarom gepast voor deze belangrijke scène in het boek. Ze begint wanneer John
in Poperinge wordt tegengehouden door Jack Cunningham op zijn motor. Op dit
moment mag de muziek invallen en dan langzaam opbouwen tot John achter
de waarheid van de dood van Martin komt.
Emilio Kauderer
The Train Leaves (uit El Secreto De Sus Ojos)
Deze muziek moet voor mij op het einde van de film/boek komen. John keert terug naar huis en is opgelucht dat hij nog in leven is. Hij zal mevrouw Bromley en haar dochters weerzien. De muziek geeft een opgelucht gevoel, maar heeft ook een droevige ondertoon. John heeft immers veel kameraden verloren in de strijd en er wacht hem nog de zware taak mevrouw Bromley van Martins dood in te lichten. John is blij om terug thuis te zijn, maar zal zijn gestorven kameraden nooit vergeten.
Nele Troosters, 5G